Dr. Benjamin Bigl
Responsibilities
- Course substitution at the Chair of Online/Print Journalism

Fields of research and teaching
- Digital Accessibility
- Media education
- Game Studies
- Journalism research
Background
- 01/2022 - 12/2024 Research assistant at the Institute for Communication Science (University of Münster)
- “Communicative means of barrier-free survey research” (DFG project)
- 11/2018 - 12/2020 Project Manager Media Education Center+ (District of North Saxony)
- Development of a center for digital media education
- 11/2012 - 10/2018 Research assistant at the Institute for Communication Science (University of Leipzig)
- Empirical communication and media research: Teaching & research on journalism, environmental communication, online communication, digital media use.
- 06/2015 - 12/2017 Program Director Double Degree Master's Program M.A. Global Mass Communication / M.Sc. Journalism University of Leipzig & Ohio University (Athens/Ohio, USA)
- 11/2011 - 10/2012 Research Assistant at the Institute of Communication Studies (Leipzig University) General journalism studies: teaching journalistic basics, student counseling
- 10/2007 - 07/2008 Research assistant at the Institute of Communication Studies (University of Leipzig) Media education and further education
- since 2005 freelance in media production and media research
Publications
Monographs & Editorships (selection)
- Bigl, B. & Stoppe, S. (2024). Game-Journalismus. Grundlagen – Themen – Spannungsfelder. Ein Handbuch. Berlin: Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-42616-3
- Hooffacker, G. & Bigl, B. (2024). Science MashUp. Gender, Sex, Diversity. Leipziger Beiträge zur Computerspielekultur. Band 4. Berlin: Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-44348-1 Hooffacker, G. & Bigl, B. (2023). Science MashUp. Green Games. Leipziger Beiträge zur Computerspielekultur. Band 3. Berlin: Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-40509-0
- Hooffacker, G. & Bigl, B. (2022). Science MashUp. XR – Gesellschaft – Utopien. Leipziger Beiträge zur Computerspielekultur. Band 2. Berlin: Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-35531-9 Bigl, B. & Schubert, M. (2021). Medienkompetenz in Sachsen. Auf dem Weg zur digitalen Ge-sellschaft. Dresden: Sächsische Landeszentrale für politische Bildung. https://www.slpb.de/fileadmin/media/Publikationen/Ebooks/Medienkompetenz-in-Sachsen.pdf
- Teichert, G. & Bigl, B. (2019). „Du willst es doch auch!“ Diskriminierungserfahrungen der Studierenden und Beschäftigten an der Universität Leipzig. Leipziger Beiträge zu Diversität und Chancengleichheit. Leipzig: Universitätsverlag.
- Beiler, M. & Bigl, B. (2017). 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland: Von ei-nem Spezialfach zur Integrationsdisziplin. Konstanz: UVK.
- Bigl, B. (2016). Virtuelle Computerspielwelten. Rezeption und Transfer in dynamisch-transakti-onaler Perspektive. Köln: von Halem.
- Bigl, B. & Stoppe, S. (2013). Playing with Virtuality. Theories and Methods of Computer Game Studies. Frankfurt & New York: Peter Lang.
- Bollert, Chr.; Bigl, B.; Engert, M.; Schubert, M. & Stiehler, H.-J. (2012). Internetradios in Sachsen. Eine empirische Untersuchung sächsischer Webradioangebote. Berlin: Vistas.
- Früh, W.; Bigl, B.; Heinisch, S.; Schubert, M. & Friedrich, J. A. (2011) (Hrsg.). Empirisch-praktisch forschen. Anwendungsfelder der Kommunikations- und Medienwissenschaft. München: Martin Meidenbauer.
Peer-reviewed journal articles
- Bigl, B.; Gehrau, V. & Gognelashvili, K. (2024). Forschungsethik, Barrierefreiheit und inklusive Forschung in der Kommunikationswissenschaft. Publizistik, 69, S. 299-332. doi.org/10.1007/s11616-024-00854-7
- Chari, T.; Horky, T.; Nieland, J.-U-; Seeger, Chr. & Bigl, B. (2023).
- Sports in African Print Media: Quality Journalism or Toy Department? A Comparison of the South African Results from the 2011 and 2021 International Sports Press Survey, Asian Journal of Sport History & Culture. doi.org/10.1080/27690148.2023.2200752
- Bigl, B. (2020). Connection lost. Nutzung und Potenziale von Computerspielen und digitalen Unterhaltungsmedien für Ältere am Beispiel einer Repräsentativbefragung in Sachsen. Medien & Altern. Zeitschrift für Forschung und Praxis. Heft 16 („Alter(n) und Spiele“). S. 26-46. https://www.gesellschaft-altern-medien.de/publikationen/journal/heft-16/
- Bigl, B. (2020). Are action games still a boys’ club? How German public television covers video games. Games and Culture. Volume 16, Issue 7. doi.org/10.1177/1555412020975637
- Bigl, B (2019)."Stop the frack! How the media portray the social representation of a local environmental action group preventing hydraulic fracturing at the Baltic Sea. Environmental Communication 14(2), S. 271-286. doi.org/10.1080/17524032.2019.1651367
- Bigl, B. (2016). Fracking in the German press: Securing energy supply on the eve of the ‘Energiewende’ – a quantitative framing-based analysis. Environmental Communication 11(2), S. 231-247. doi.org/10.1080/17524032.2016.1245207
- Bigl, B.; Stoppe, S. & Kummer, S. (2010). Vom User zum ProdUser – Mehr Popularität durch Web-Streams für Randsportarten? Das Beispiel Finswimming. Sportwissenschaftliche Beiträge 51(1), S.88-104.